2009-04-18

"Konstnärer skall ha betalt för sitt arbete"

Suck. Jag bloggar. Jag har till och med tre bloggar. Med argumentet att "konstnären skall ha betalt för sitt arbete" så vill jag också ha del av kakan! Men så fungerar det ju inte. Inte ens för konstnärer fungerar det på det viset. Man måste producera alster som någon är redo att betala för, för att få betalt.

Så tillvida man inte får stipendier, eller tidningsstöd, förståss. Men det är kanske dit vi ska gå? Låt oss beskatta alla internetabonnemang med en extra hundralapp per månad, sedan kan alla som producerar något registrera sig för garanterat bidrag. Alla som bloggar, alla som gör musik, alla som gör film, alla som programmerar, alla som skriver noveller, essäer, poesi, romaner och, framför allt, ironiska texter. Det låter ju fantastiskt bra. Sedan ökar vi bredbandsskatten med säg 2% varje år. Jag behöver inte ens skriva något bra eller genomtänkt eller kunnigt eller insiktsfullt på min blog, utan bara skit varje dag, ungefär som vissa ledarskribenter!

1 kommentar:

  1. Jag ska försöka fokusera på en del av resonemanget.

    Det stämmer att konstnärer inte kan få betalt om ingen är redo att betala för det de gör. Men om det är de inte ensamma. Detsamma gäller samtliga varor och tjänster som över huvud taget produceras. En apelsinimportör får bara betalt om folk vill äta apelsiner och är beredda att betala för det. En nyckelsmed får bara betalt om folk vill ha nycklar och är beredda att betala för det. En massör får bara betalt om folk vill bli masserade och är beredda att betala för det. Och så vidare.

    Det intressanta, tycker jag, är en annan vinkel på frågeställningen.

    Har man rätt att få betalt när folk de facto brukar ens varor eller utnyttjar ens tjänster?

    Eller har konsumenterna rätt att bruka varan/tjänsten gratis bara det råkar vara fråga om ett konstverk?

    Det är ju faktiskt det som är knäckfrågan, för de intressanta konstnärerna i det här sammanhanget är knappast dem vars konst ingen tar del av. De intressanta konstnärerna i sammanhanget är de konstnärer vars verk miljoner människor faktiskt tar del av, men utan att betala.

    Kör hårt,
    Bellis

    SvaraRadera